عصر جدید جستجو: تعامل محاورهای و سلطه هوش مصنوعی
آمار منتشر شده توسط گوگل حاوی یک نکتهی کلیدی برای دیجیتال مارکترها و متخصصان سئو است: خداحافظی با جستجوی خشک و سلام به مکالمه.
طبق این گزارش، جستجوهایی که با عبارت «…Tell me about» (درباره … به من بگو) شروع میشوند، جهشی ۷۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۴ داشتهاند. همچنین، عبارتهای «…How do I» (چطور میتوانم…) نیز با رشد ۲۵ درصدی به بالاترین حد تاریخی خود رسیدهاند.
این آمار همراستا با گزارشهای مالی اخیر شرکتهای بزرگ تکنولوژی است که نشان میدهد با وجود هزینههای سنگین زیرساختی برای هوش مصنوعی و چالشهای سوددهی، کاربران به طور فزایندهای به جای کلیک بر روی لینکهای آبی، به دنبال پاسخهای مستقیم و تحلیلی از مدلهای زبانی (LLM) هستند.
لیست ترندهای جهانی ۲۰۲۵: ایران در میان ۱۰ ترند برتر
نکته جالب توجه در لیست جهانی، حضور نام ایران در میان ۱۰ ترند برتر سال است. همچنین، رقابت نفسگیر مدلهای هوش مصنوعی در این لیست مشهود است؛ جایی که Gemini (هوش مصنوعی گوگل) و DeepSeek (رقیب چینی قدرتمند و متنباز) هر دو در صدر توجهات بودهاند. حضور DeepSeek در میان 10 ترند برتر 2025، به ویژه پس از شایعات و افشاگریهای اخیر در مورد کارایی بالا و هزینه پایین آن، نشاندهنده علاقه شدید کاربران به جایگزینهای ChatGPT است.
۱۰ ترند برتر جستجوی جهانی در سال ۲۰۲۵
- Gemini
- India vs England (کریکت)
- Charlie Kirk
- Club World Cup
- India vs Australia
- DeepSeek
- Asia Cup
- Iran
- iPhone 17
- Pakistan and India
ترندهای برتر در ایالات متحده: تلفیق سیاست و تکنولوژی
در آمریکا، ترکیبی از سیاست، گجتهای هوش مصنوعی و محصولات جدید اپل لیست را شکل دادهاند. آیفون ۱۷ که طبق شایعات با تغییرات انقلابی در طراحی و قابلیتهای هوش مصنوعی عرضه شده، یکی از موضوعات داغ بوده است.
۱۰ ترند برتر جستجوی آمریکا
- Charlie Kirk
- KPop Demon Hunters
- Labubu
- iPhone 17
- One Big Beautiful Bill Act
- Zohran Mamdani
- DeepSeek
- Government shutdown
- FIFA Club World Cup
- Tariffs
تحلیل زیشاوب برای متخصصان سئو و محتوا
گوگل صراحتاً هشدار داده است که این لیست را با “Most Searched” (پرجستجوترینها) اشتباه نگیرید. عبارات پرجستجو معمولاً ثابت هستند (مثل آبوهوا یا یوتیوب)، اما این لیست نشاندهنده فرصتهای جدید است.
برای برنده شدن در فضای رقابتی سال ۲۰۲۶، استراتژی محتوایی نباید صرفاً بر روی کلمات کلیدی همیشه سبز (Evergreen) متمرکز باشد. فرصتهای طلایی سئو اکنون در موضوعات نوظهور و پاسخ به سوالات پیچیده و محاورهای نهفته است؛ جایی که هنوز هیچ ابزار سئو یا پلتفرم هوش مصنوعی دیتای دقیقی از آن ندارد. شکار ترندها قبل از رسیدن به نقطه اوج، کلید موفقیت در دنیای جدید گوگل است.
منبع
Google’s Year in Search 2025: These trending topics spiked big